A SZEKSZÁRDI BORVIDÉK ÁRUTERMELŐ BORÁSZATAI A RENDSZERVÁLTÁST KÖVETŐEN (1990-202

A SZEKSZÁRDI BORVIDÉK ÁRUTERMELŐ BORÁSZATAI A RENDSZERVÁLTÁST KÖVETŐEN (1990-202
- Szerző: FUKSZ MÁRTA
- Súly: 0.03kg
- Kiadó: L'HARMATTAN KÖNYVKIADÓ KFT.
- ISBN: 9789636461430
ⓘ
Elérhetőség: Rendelhető- ⓘ Várható szállítás: 5-15 munkanap
- ⓘ Szállítási ár: 1290 Ft-tól
Egységár:
5 990 Ft
Fizetendő:
5 990 Ft
Áraink az ÁFA értékét tartalmazzák!
A Szekszárdi borvidékről szóló kötetet tart kezében az olvasó. Fuksz Márta könyve az első átfogó társadalomtudományi mű, amely a nagy múltú borvidék szőlészetét és borászatát interdiszciplináris (néprajzi, kultúr- és agrártörténeti, vidékfejlesztési, kulturális antropológiai stb.) módszerekkel és szempontból teszi vizsgálat tárgyává. A mű újszerűsége abban rejlik, hogy a szerző a múltbeli viszonyok és a hagyományos, kisparaszti (népi) szőlőművelés helyett a borvidék jelenkori gazdasági-társadalmi átalakulására (19902024), rendszerváltás utáni helyzetére fókuszál: azokra az árutermelő, ma már országosan és nemzetközileg ismert borászatokra, amelyek az elmúlt évtizedekben meghatározták a borvidék fejlődését. A szerző vizsgálatát mintegy egy évtizedet felölelő interjúk, résztvevő etnográfiai terepmunka, kérdőíves vizsgálat, történeti és archívumbeli kutatások révén végezte, amelyek eredményeit általa kitűnően ismert szakirodalmi keretben helyezi el. Ismerteti a szőlő- és borágazat keretéül szolgáló európai uniós és magyar jogszabályokat, az erre épülő hegyközségi rendszert, melyek kormányzati szinten jelölik ki az ágazat fejlődési irányát. Bemutatja a családi vállalkozások létrejöttét és napjainkban betöltött gazdasági pozícióját, részletezve a borászatok pályázati lehetőségeit, infrastrukturális beruházásait, a borturizmus kiépülését. Kitér a vállalkozások társadalmi aspektusára, a családi munkamegosztásra, a generációváltásra és a fokozódó munkaerőhiányra (szőlő- és idénymunkások). Kiemelten foglalkozik a borvidék informális gazdasági-társadalmi szervezeteivel (Szekszárdi Borászok Céhe, Szekszárdi Borvidék Kft.), melyek célja a borvidék népszerűsítése. Munkájuk eredménye a borhármas (kékfrankos, bikavér, kadarka) kiemelése, a szekszárdi palack projekt, valamint a borvidéki logó megszületése, melyek mind-mind fontos állomásai a Szekszárdi borvidék márkásításának. Külön kiemelendő, hogy a szerző munkáját az érdekelt helyi borászközösségek jóváhagyásával és segítségével végezte, akikkel folyamatos párbeszédben állt és áll. A mű úttörő jellege, tudományos, sőt a szűk tudományosságon túlmutató közpolitikai fontossága a fentiekből következik.Fuksz Márta (1978) történész, etnográfus, kulturális antropológus, PhD. A Pécsi Tudományegyetem Néprajz Kulturális Antropológia tanszékének és Doktori Programjának végzettje, mára óraadó tanára, a szekszárdi Wosinsky Mór Múzeum igazgatóhelyettese. Kutatási témája a jobbágyi/paraszti (1820. század), továbbá a jelenkori vidéki társadalom családi termelőinek, mezőgazdasági vállalkozóinak társadalom- és gazdaságtörténete. Publikációi múzeumi évkönyvekben, konferenciakötetekben, szaktudományosfolyóiratokban (Ethnographia, Tabula) jelentek meg.
Könyv | |
Szerző | FUKSZ MÁRTA |
ISBN | 9789636461430 |
Kiadó | L'HARMATTAN KÖNYVKIADÓ KFT. |
Kiadás éve | 2024 |
Fájlnév | Méret | Művelet |
Tételek: 0 - 0 / 0 (0 oldal)
Kapcsolódó termékek
4 500 Ft
3 499 Ft
3 990 Ft
2 500 Ft
6 999 Ft
4 990 Ft
4 890 Ft
2 390 Ft
4 999 Ft